in addition to

There are, when one knows how to grasp them, contexts that offer unique conditions for experimentation. A unity of place, a unity of time, a new encounter between two artistic practices and, above all, the possibility to blur the dividing line of two visual languages.

Brought together for an intensive and limited period consisting of three productive weeks, LUCIE LANZINI and EDWARD LIDDLE had, at once to intuitively define an area in which to play involving them both, in a game of rebound, in a digression featuring motifs derived from domestic environments. Introducing the exhibition, the wallpapers of Edward Liddle – painted using motifs borrowed from a bank of images patiently collected during the artists’ wanderings – occupy the space in a sculptural way, mobilising the body of the spectator around volumes which convey a fractured plurality of intersected planes and, even, suggest the tones of the installation. Taking the form of an environment to be explored the exhibition space is placed in tension, the artists deploying a common vocabulary born from found objects, raw material, scraps and fragments put together by four hands. Through molding or impression making, techniques perfectly mastered by Lucie Lanzini, a particular temporality can be drawn, where extreme presence and absence coexist. Anachronistic objects made using fragments of furniture or structural elements, are somehow, seized, fixed, they are also the trace of a lost referent, questioning through its absence, the relationship to the original as well as the idea of authenticity and uniqueness. In a game of perception knowingly orchestrated, between moldings, impressions, and grafts of original fragments, the artists heighten layers and perspectives in a variety of gestures that take the exhibition space as their horizon. Balance and weight, opacity and transparency form a trail of clues revealing a shared development process that plays on the troubling possibilities of a trompe l’oeil device set up by the artists. One can imagine that by introducing a disturbed relationship to the real, Lucie Lanzini and Edward Liddle, are not beyond questioning the function of a great illusion-generating machine that continues to be our reality.

Pascale Viscardy

Il est des contextes qui offrent quand on sait s’en saisir des conditions uniques d’expérimentation. Une unité de lieu, une unité de temps, une rencontre inédite entre deux pratiques artistiques et, surtout, la possibilité de troubler la ligne de partage de chacun des deux langages plastiques.

Mis en présence pour une durée compacte et intense de trois semaines productives, LUCIE LANZINI et EDWARD LIDDLE ont dû d’emblée et intuitivement circonscrire une aire de jeux engageant chacun d’eux, en un jeu de rebond, dans une digression sur quelques motifs de la sphère domestique. Pièces liminaires de l’exposition, les wallpapers d’Edward Liddle – peint à partir de motifs empruntés à une banque d’images patiemment collectées au détour des déambulations de l’artiste – habitent l’espace d’une présence sculpturale, mobilisent le corps du spectateur autour de volumes porteurs d’une pluralité discontinue de plans intersectés et, de même, suggèrent les tonalités de l’installation. Sous la forme d’un paysage à arpenter mettant en tension l’espace d’exposition, les artistes déploient un vocabulaire conjoint au départ d’objets trouvés, de matériaux bruts, de rebuts et fragments assemblés à quatre mains.  Au moyen du moulage ou encore de l’empreinte, techniques parfaitement maîtrisées par Lucie Lanzini, une temporalité particulière se dessine, où extrême présence et absence cohabitent. Objets anachroniques fait de fragments d’éléments mobiliers ou porteurs, en quelque sorte, saisis, pétrifiés, ils sont aussi la survivance d’un référent disparu, absent posant, par-là, le rapport à l’origine tout autant que la question de l’authenticité et de l’unicité.  En un jeu de perception savamment orchestré, entre moulages, empreintes et greffes de fragments originaux, les artistes multiplient les couches et les perspectives en autant de gestes qui ont l’espace comme horizon. Equilibre et pesanteur, opacité et transparence sont les champs indiciels d’un processus commun d’élaboration qui se joue des potentiels de trouble d’un dispositif en trompe l’œil mis en place par les plasticiens. On peut imaginer qu’en introduisant un rapport troublé au réel, Lucie Lanzini et Edward Liddle ne sont pas sans interroger la fonction de grande machine génératrice d’illusions qu’est toujours et encore notre réalité.

Pascale Viscardy

in addition to
Lucie Lanzini
Edward Liddle

09 – 25.02.2017